Uniwersalny poradnik, jak grać w RPG

Oto krótki poradnik, jak zacząć grać sesje RPG. Jest to proste i nie wymaga żadnych dodatkowych porad oraz konsultacji. Nie potrzebujesz kogoś, kto „wprowadzi ciebie do hobby”. Możesz zacząć samemu, ze swoją paczką znajomych!

Wersja skrócona

Aby zacząć grać sesje RPG, potrzebujesz:

  1. Zebrać jedną lub więcej zainteresowanych osób [albo nawet nie, czytaj dalej]
  2. Wybrać wspólnie jakąś grę. Może to być fizyczny podręcznik, jakiś PDF czy inne materiały z sieci.
  3. Przygotować akcesoria do gry:
    • Kości, ołówek, kartki papieru (w tym karty postaci) oraz inne rzeczy, które dana gra potrzebuje
    • Dla grania online: zakątek na Discordzie (np.: z botem do rzucania koścmi) albo jakaś aplikacja z wirtualnym stołem (np.: Roll20, Fantasy Grounds, Foundry VTT).
    • Można też kombinować z formami tekstowymi (Discord, Messenger, etc.). Jedna z gier nawet zakłada pisanie wiadomości w milczeniu przez 90 minut.
  4. Uzgodnić wspólny termin, uzgodnić wstępne oczekiwania (np.: czy to pojedyncze spotkanie czy regularnie, co tydzień).
  5. Przynajmniej jedna osoba powinna przeczytać podręcznik czy inną instrukcję do gry.
  6. Spotkać się razem, rozegrać sesję jakbyście bawili się razem, zaangażowani.
    • Właśnie zaczęliście grać sesje RPG!

Wersja dłuższa

Istnieją erpegi do grania solo, więc nawet nie potrzebujesz dodatkowych zainteresowanych. Przejdź dalej, jeśli jednak chcesz grać z innymi ludźmi.

Wybierzcie coś, co was zainteresowało; co zauważyliście w sieci bądź zasłyszane. Grubszy podręcznik, zestaw książeczek albo nawet minigierka na jedną stronę. Podręcznik czy instrukcja do gry wpływa na następne podpunkty poradnika.

Umówcie się razem na spotkanie. Dwie, trzy, może cztery godziny. Zależy od gry.

Ustalcie, kto będzie odpowiadać za zapoznawanie się z instrukcją przed spotkaniem.

  • W części erpegach tę osobę zwą „Mistrzem Gry” czy „prowadzącym”. Nie sugerujcie się wzniosłością tych nazw. To tylko funkcja przy stole gry, która trochę się różni od pozostałych.
  • W przypadku gier bez tych dziwnych ról, po prostu wybierzcie kogoś, kto kto ułatwi wam wdrożenie się w sesję. Listę gier bez „tej specjalnej osoby” znajdziecie tutaj.

Ustalenie tej osoby jest pomocne, tak choćby ludzie zapoznają się z grami planszowymi. Uczestnicy rozkładają stół, ktoś bierze instrukcję i krok po kroku czyta, co trzeba zrobić.

Wystarczy, że reszta uczestników przeczyta i zapozna się z tymi fragmentami instrukcji, których potrzebuje. Nie wkuwajcie się jej na pamięć, wystarczy poczucie „czytałam o tym wcześniej”, które pojawi się w trakcie sesji. Instrukcja (podręcznik) jest po to, aby używać jej w trakcie gry. Śmiało, każdy może z niej korzystać podczas sesji.

Nie potrzebujecie innych porad ani wskazówek do gry, aniżeli te, które przeczytacie w podręczniku (instrukcji) do gry. Śmiało, pytajcie się siebie nawzajem, dyskutujcie o sesji oraz o zasadach gry. Po jakimś czasie (iluś sesjach) nie ma przeciwskazań, aby dopytywać się o coś na forum publicznym albo znajomych znajomych.

Tam są smoki

W erpegach ważne jest wzajemne dopasowanie się. To tak jak w randkach; z tym że spotykamy się po to, aby grać i opowiadać wyobrażone rzeczy. Może być tak, że komuś nie podpasuje dana gra. Spoko, możecie ją zmienić. Nic się nie stanie, jeśli okaże się, że nie jesteście do siebie dopasowani. To część życia. Tym bardziej, jeśli waszym jedynym przeciwnikiem okażą się terminy…

Dbajcie o komfort oraz bezpieczeństwo psychiczne uczestników. Kiedy jesteście gorąco zaangażowani we wspólną grę (to tzw. „immersja”), warto pamiętać, że ta Klara Smokobójczyni to przede wszystkim wasza przyjaciółka Ania. Tutaj możecie zorientować się, od czego zacząć.

Co zrobić, jeśli gra (podręcznik) nie tłumaczy wam wystarczająco dobrze, jak grać? Opcji jest kilka. Pierwsza to szukać informacji gdzieś poza nim. Druga to „coś zmienić w zasadach, c’nie?”. Trzecia to nad zastanowić się nad grą alternatywną. Erpegów są całe tysiące (a licząc tylko polskie: dziesiątki i jeszcze więcej) i jest duża szansa, ze znajdziecie kolejną rzecz, która Wam odpowiada.

Garść pomocnych linków na koniec:

Ten tekst powstał dzięki wsparciu: Jędrzej Śmietański, Aleksandra Sontowska, Jakub KucharzewskiErpegowe Piekiełko, Sebastian Żarnowski i Michał Laskowski. Dziękuję!

Jedna myśl w temacie “Uniwersalny poradnik, jak grać w RPG

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s