Scenariusz w The Solar System – #RPGaDay2021

Raczej nie będę pisał dosłownie każdego dnia lipca na każdy temat z okazji #RPGaDAY2021. Postanowiłem jednak uwiecznić na blogu kilka moich wypowiedzi na poszczególne tematy. Na Facebooku przepadłyby, tutaj – niekoniecznie.

Pierwszy temat to: „Scenario”. Tak, scenariusz.

W ramach kampanii w The Solar System postanowiłem przetestować jedną z zasad opcjonalnych („Variant”). Mianowicie, tzw. Key Elements („Kluczowe Elementy/Składniki”). Działają one następująco:

Most Story Guides prepare material for play. The group may decide to reward this preparation in the form of KEY ELEMENTS. When this rule is used, the Story Guide will keep a list of the elements he has prepared for play; these are the Key Elements. Just like Keys, Key Elements reward experience points to the character who trigger them:
Places reward 1 xp to the characters who come upon them. These might be whole new lands or rooms in a palace — whatever the Story Guide prepared.
Persons reward 2 xp to the characters who meet them first. In general, count only named individuals, not extras.
Situations reward 3 xp to the characters who experience them. (…)

When preparing places, people and situations, put them all on the list of Key
Elements. During play reward the experience to characters who interact with
this prepared material
„The Solar System” by Eero Tuovinen (2008), page 72.

Nasza kampania jest awanturniczo-przygodowa. Realia The Elder Scrolls, a dokładnie Czwarta Era, wybrzeża Hammerfell. Trochę serowy motyw „idziemy zlikwidować nekromantów”. Dlatego uznałem, że skoro i tak kampania zacznie się od bardziej tradycyjnych akordów, to czemu nie zrobić to konstruktywnie i w duchu TSS?

Na potrzeby pierwszej sesji zdecydowałem o następujących „kluczowych elementach”. Przedstawiłem je na początku sesji:

  • Key Places [1 xp]: Myrkwasa, Pustynia Alik’r, Wyspa Cybiades.
  • Key Persona [2 xp]: czwórka nekromantów: Mictlan Który-Liczy-Rzeczy Wayn (nieznane nazwisko), Derayna Orethi z Wielkiego Rodu Redoran, Marthe Wickhouse.
  • Key Situations [3 xp]. ostateczne powstrzymanie każdego z tych nekromantów przed ich działalnością na rzecz Kultu Drugiego Życia.

Działa to tak, że ma to wspierać nasze wspólne postanowienia z sesji zero. Chcemy trochę zwiedzać Hammerfall, od strony Zatoki Iliac (a do tego jeden z graczy ma Klucz Poszukiwacza Przygód). Te regiony związane są z miejscami ucieczki tychże kultystów. Umówiliśmy się na polowanie na nekromantów, więc z góry stają się oni najważniejszymi antagonistami (stąd marchewki na ich napotkanie, a później ewentualne pokonanie). Czy to railroading? Nie jest to railroading, bo właśnie ta idea realizuje nasz kontrakt społeczny!

Lista ta była aktualizowana między sesjami, na podstawie tego, co zdarzyło się na poprzedniej sesji. Dosłownie ta zasada mówi, że każdy wymyślony przed sesją nazwany z imienia NPC czy lokacja musi trafić na listę „Key Elements”. Jakiś NPC wymyślony pod czyjeś Klucze? Cyk, „Key Persons”. Jakaś karczma z więcej niż 5 słowami opisu? Cyk, „Key Places”. I tak dalej…

Dlaczego w ogóle „Scenariusz”?

Myślę, że „Key Elements” są najbliżej tradycyjnej koncepcji „prepu w wielosesyjną kampanię” dla gry The Solar System. W moim przykładzie, to wręcz zaproszenie do rozegrania serii mini-przygód (scenariuszy?) w oparciu o danego nekromantę i/lub lokalizację. Choćby na pierwszej sesji zaliczyliśmy Wyspę Cybiades, licząc na konfrontację z Mictlanem. Na drugiej zaś rozstrzygnęliśmy wątek Derayny Orethi w ruinach po starożytnych elfach. Trzecia sesja z kolei została wsparta poprzez nagrody za interakcję z państwem karczmarzami (dodałem ich po drugiej sesji) u których drużyna zadłużyła się…

Prowadzący w ten sposób nagradza postacie graczy za zaangażowanie w określony prep. Jednocześnie „manna od prowadzącego” przestała być arbitralna: dalej są określone kryteria, gracze mają wolną wolę kiedy i w które zaangażować się.

Scenariusz nie musi być liniowy, wreszcie, nie musi być zapisany zwartym tekstem literackim…

Ten tekst powstał dzięki wsparciu: Jędrzej Śmietański i Michał Laskowski. Dziękuję!

Autor: Mansfeld

Gram w tabletop RPG od kilkunastu lat, bloguję od 2010 roku. Napisałem parę artykułów na Poltergeist, popełniłem ze dwie miniatury fabularne oraz jakiś dodatek fanowski do Dungeon World. Ważne to tak bardzo, jak łzy podczas deszczu.

4 comments

  1. 1) Ok, czyli głównie swoboda działania z ostatniego podpunktu. Ma sens i faktycznie robi sporą różnicę.
    2) Bardziej chodziło mi o kwestię gier, które mają prep wpisany w swoją strukturę, a mimo to nie zalecają opracowania sobie planu ogólnego całej przygody, tylko chaotyczne piętrzenie detali. W grach improwizowanych dość oczywiste, że planu w ogóle nie będzie i wszystko rozwinie się organicznie.

    Polubienie

  2. Doskonale zdaję sobie sprawę, że te pytania zabrzmią bezczelnie, chociaż nie jest to ich intencją:
    1) Czym to się w zasadzie różni od starego, dobrego planu ramowego i rozdania nagród za jego realizację? Bo nie potrafię dostrzec jakiejś wielkiej różnicy od strony praktycznej.
    2) Alternatywnie: czy jest jakaś szkoła układania sesji, która mówi „Weź nie zawracaj sobie głowy planem ramowym, od razu przejdź do detali, po co ci w ogóle jakiś ogólny plan czegokolwiek”?

    Polubienie

    1. Różnice dla 1):
      – Exp jest na bieżąco, w trakcie sesji, w momencie „striggerowania” elementu.
      – Exp jest wtedy i tylko wtedy, kiedy gracz zaangażuje się w dany element. Część prepu może dalej zostać „nie-expiona”.
      – Ta technika nie zakłada liniowego scenariusza – zakłada swobodę w kolejności zaangażowania w prep.

      Co do 2), technika prowadzenia pierwszej sesji w Dungeon World zakłada zadanie kilku pytaniom graczom, a potem wrzucenie ich postaci „in media res” w konkretną sytuację.

      Polubienie

Odpowiedz na Chińczyk Zhang Anuluj pisanie odpowiedzi

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s