[BitD] Misfortuners S2E16 – Umowa śmieciowa

Raporty z kampanii gangu Misfortuners można zobaczyć:
– Sesje nr 1-17 na starym blogu
– Sesje od 18-stej w dal na nowym blogu.

15 maja daliśmy radę kontynuować kampanię w formule 1+3. Powoli zmierzamy do konkluzji, ale mam wrażenie, że dowiedzieliśmy się o tym dopiero w drugiej połowie sesji…

Zaskakująco, dalej ta gra działa, odkąd gramy na Tier 3, czyli jako „duży gang”. Postacie od dłuższego czasu mają w kilku miejscach po trzy kropki Akcji, rzuty na 4D na odpieranie konsekwencji nikogo nie dziwią. Z jednej strony czuć, że gramy łajdakami na szczycie kompetencji i możliwości. Z drugiej strony – dalej gra nie załamuje się. Dalej aspekt zarządzania zasobów ciśnie graczy!

Gangu „Misfortuners” (z siedzibą na południu Six Towers)
Typ: Assassins
Tier/Hold: 3/Weak
Dostępne Claims: Turf + Vice Den + Envoy + Infirmary
Zdolności Specjalne: Deadly, Crow’s Veil, No Traces, Patron, War Dogs, Accord
Usprawnienia:
– Specjalne: Hardened, Assassins Rigging, Elite Thugs
– Standardowe: Boat (2/2), Hidden, Quarters, Secure (2/2), Workshop, Quality Weapons, Training (Insight, Prowess, Resolve), Mastery (2/4)
Kohorty: Rachmistrzowie (Thugs, Loyal/Principled)
Obecni członkowie „Misfortuners”:
G2Leech zwany Layla „Iskra” Acheros (Dagger Isles)
G3Hound zwany Willem „Słodki” Sevoy (Akoros)
G4Spider zwany Amir „Księgowy” al-Basir Hammad (Iruvia)

Co zdarzyło się na sesji?

Free Play nie potrwał jakoś długo. Właściwie to trwał „aż” 50 minut, bo gracze kombinowali, jak zdobyć sporo informacji o swoim celu. Mianowicie: jak podejść do przejęcia Claimu „Protection Racket”. W fikcji, to byli śmieciarze pod wodzą niejakiej tycherosi Natsumi Uehary, którzy ściągali haracz po Six Towers w imieniu Lorda Scurlocka. Tak, ten Claim należał do niego!

Wysiłki Księgowego nie były dobre: jeden nieudany Fortune Roll (na wyśledzenie, jak ten haracz jest zbierany), drugi – napuszczenie przywołanego ducha na śledzenie – omal nie zakończył się wsypą (G4 odparł komplikację polegającą na wsypaniu się ducha). Plus drobny Devil’s Bargain, jaki znajdziecie w sekcji o „Triviach z sesji”…

Podejście Słodkiego było bardziej owocne. Otóż postanowił on znaleźć sposób na infiltrację siedziby „Czystych Kanałów” (tej firmy śmieciarskiej) na małym kurhanie nad brzegiem rzeki. Na Hunt (Risky/Standard) wykonał akcję grupową wraz ze swoją kohortą-ekspertem zwierzęciem łowieckim (koza Sreberko). Z obu rzutów, wypadł kryt. Opowiedziałem graczowi o obu opcjach wejścia:

  • [Domyślna] Zsyp resztek po śmieciach do wody (rzeki) jest prawie nie-strzeżony, metalowe blachy są najniższe, brak tam drucianych zasiek.
  • [Krytyczny rezultat] Sreberko wytropiła stary kanał (średnica 1,5 m) niechybnie prowadzący prosto pod sam Kurhan!

Score

Sposobem na przejęcie Claima „Protection Racket” było zabójstwo Natsumi Uehary i liczenie na to, że w miejsce śmieciarzy „Czystych Kanałów” wjedzie się z własną grupą ściągającą uliczny podatek. Typ Score’a „Stealth”, wszyscy wzięli Loadout „Normal”.

Engagement Roll to był zaledwie 1D. Wiele czynników pozytywnych (śmiała akcja, słaby punkt, insight od Setarry i rodzeństwa Velerisów) zostało zniesionych przez choćby gotowość „Czystych Kanałów” do odparcia ataku, psikus od Rodu Rowan (mogą kogoś napuścić!) oraz sam Tier IV frakcji lorda Scurlocka!

1D, wypadło „2”. Bad Result, „Desperate starting position”. Gracze przyznali potem, że to jak ich wprowadziłem, brzmiało desperacko.

Misfortuners (trójka oraz Rachmistrzowie) znaleźli się w kanałach, w potrzasku. Co prawda pod samym Kurhanem ten kanał się poszerzył, ale to była jedyna dobra wiadomość. Otóż po pierwsze, dziesiątka „Śmieciarzy” już zeszła do kanałów i zaalarmowała zaczęła szykować się do odparcia ataków (dałem zegar 6-częściowy na ich pokonanie). Po drugie, Ród Rowan wezwał Gondolierów, aby „sprawdził tę część brzegu rzeku”, czyli ekipa Tier III zagradza drogę powrotną. Po trzecie, wprowadziłem zegar 4-częściowy „Lord Scurlock i jego Tier IV Bordowa Milicja” (hollows i dziwni podoficerowie) na to, aby oni także dopadli łajdaków!

Trochę się działo, więc opiszę samą sekwencję w kanałach w telegraficznym skrócie:

  • Iskra (G2) najpierw przetrzebiła „Śmieciarzy” piorunami (+3 do zegaru) dzięki zdolności Tempest. Potem ze specjalnej procy skutecznie strzeliła paraliżującymi miksturami, aby ułatwić szarżę pozostałym. Dla tej drugiej akcji, G4 odparł konsekwencję dopełnienia się zegara „Przybycie Gondolierów” (na 4/4) poprzez zdolność Mastermind (Special Armor).
    • Ten zegar wziął się z tego, że wcześniej G2 przyjęła mój Devil’s Bargain o pośpiechu Gondolierów, którzy wyczuli ozon oraz poblaski iskrzenia się (zegar na 2/4).
    • Ten drugi rzut G2 był Set Up.
  • Sama szarża to była akcja grupowa, w której liderem był Słodki. Efekt „Extreme”, bo porównałem Tier 3 kohorty (plus dwóch BG) vs pozostałą szóstkę obrońców (Tier 1). Set Up poprawił Pozycję na ryzykowną. Efekt? Udało się pokonać i zaszlachtować obrońców, ale głównie dzięki rzutowi Rachmistrzów (to oni wrzucili „6”). Słodki zapłącił za to 1 Stress, bo kiepski rzut G4!

Samo dostanie się do Natsumi było sprawniejsze. O ile Iskrze nie powiódł się Fortune Roll na wyczucie jej duszy (Attune), to G4 wprowadził Flashback (1 Stress) o przekonanie pracownika „Czystych Kanałów”, niejakiego Fergusa, aby zdradził Natsumi. To był Action Roll, aby zobaczyć, co stanie się dalej!

  • Consort (Risky/Standard). G4 rzucał, G3 pomagał. Czyli przed Scorem, dwaj Łajdacy dogadywali się z Fergusem.
  • Najwyższa kość z 5D to „5”, więc konsekwencje! Fergus doprowadził całą zgraję pod gabinet Natsumi. ALE. Natsumi wiedziała, że Fergus to sprzedawczyk, więc uzbroiła się w improwizowany miotacz ognia i spopieliła Fergusa na wejściu! [1]. Zarówno Amir [2], jak i Willem [3], też oberwali od pojedynczych płomieni 2-harm.
  • To jest, oberwaliby, ale odparli to unikiem na Prowess. G4 zapłacił 0 Stress, G3 – 1 Stress.

Samo zabijanie Natsumi w fikcji było całkiem udane, ale z jednym haczykiem. Otóż płonący koktajl od Iskry zaledwie mocno poparzył Natsumi (Reduced Effect), więc Słodki musiał poprawić ze swojej pary rewolwerów z płonącą amunicją. W fikcji, dobił Natsumi. W kościach, wypadła mu porażka, więc butla z miotaczem płomieni wybuchła, zrobił się pożar. G4 odparł 2-harm, wydając aż pięć kratek na Armor (Armor+Heavy Armor)!

Ucieczka

Czterdzieści żywych i półżywych Bordowych Milicjantów wkroczyło na korytarze. Cały gang Misfortuners oko w oko z dominującym przeciwnikiem, w akompaniamencie rozpoczynającego się wielkiego pożaru!

W ramach Flashbacku (1 Stress), G4 przywołał Setarrę z pierścienia, aby ta utworzyła tymczasowy portal, aby zwiać z miejsca zdarzenia. Ten portal miał zegar 4-częściowy [jak długo?], ale tego zegar nie wykorzystałem.

W każdym razie, interesującym było to, jak to kolejno postacie wspierają się, aby kolejno ktoś inny mógł uciec. Odrzucono ultimatum Lorda Scurlocka (oddanie Setarry), więc doszło do strzelaniny. Zawrę to w punktach, bo [SPOILER!] to były same udane rzuty

  • Iskra osłaniała drogę ucieczki Rachmistrzom: to jest, Set Up dla Księgowego. Wypadło „6”. G4 rzucił za koordynację odwrotu 20 Iruviańczykó, też wypadło „6”. Wydane zasoby to Stress oraz jakieś mikstury z bandoliery…
  • Słodki robił Set Up dla Iskry, czyli swoim ogniem z obu rewolwerów osłaniał Iskrę. „Desperate/Standard”, wypadło „5”, więc Słodki oberwał kulką za 3-harm prosto od hollow, która niegdyś była Margaret Vale (pani kapitan „Fog Hound”). Brak pancerza, gracz wyrzucił 0 Stress, aby częściowo znieść konsekwencję postrzału (na 2-harm).
  • Iskra postanowiła zabrać się przez portal. Tamten Set Up podbił Efekt na „Great”. Powiedziałem graczce, że Iskra może kogoś ze sobą zabrac. Ostatecznie zabrała Amira. Sam rzut jednak był krytycznym rezultatem (Extreme), więc Słodki też dał radę znaleźc moment czasowy, aby wskoczyć w portal!).

Na koniec odegraliśmy scenę nagłego wtargnięcia w imprezę na barce przyjemności „Silver Swan”. O ile udało się naprowadzić Miss Eldrin na spokojniejsze tory (udany rzut na Consort, od Iskry), to na koniec wyniknęła z tego rozmowa narzeczonego z narzeczoną, Willem sam na sam z Eldrin. G3 postanowił, że przekona pannę Prichard do swojej wizji zbudowania potęgi rodzinnej Six Towers (i przesunięcia Eldrin w peryferia gangu).

Tak też wypadł sukces. Z komplikacją. Eldrin chce wiedzieć wszystko, co robi Słodki i po co. G3 mocno wahał się, czy ryzykować uzyskanie pierwszej Traumy, czy przyjąć konsekwencję bycia „pod pantoflem”. W końcu gracz przemógł się, rzucił tymi 4D na Resolve… i wypadł „1 Stress”! Przynajmniej nie ma nadzoru ze strony przyszłej żony!

Downtime

Pojawiło się kilka wątków. Detale w „Triviach z sesji”. Tutaj podaję istotne momenty tej fazy gry.

  • Iskra przedobrzyła ze swoim Vice (Obligation – opieka nad czwórką przybranych dzieci), więc jej mąż Tuhan tymczasowo wyrzucił ją z domu, aby „ogarnęła życie”. Graczka wybrała takie, a nie inne, brzmienie tego Overindulgence!
  • Księgowy dał radę obniżyć ten HEAT z 9 do 0, ale efektywnie zrobił to łapówkami (2 COIN, bo dwie darmowe akcje plus dwie płatne)
  • Zaraz po tym, rzucono na oba źródła dochodów: Vice Den oraz Protection Racket. W obu rzutach (tier gangu, czyli 3D!) wypadło po 6 COIN! Czyli 12 COIN.
    • „Protection Racket” w fikcji to dystrybutornia oleju opałowego, w miejscu spalonego Kurhanu.
  • Słodki domknął swój projekt przyciągnięcia kuzynki Suzanne Sevoy do gangu!
  • Ukończono dwa ostatnie etapy Hulla: Soul Vessel (napędzany duchem Kirabo, pierwszego właściciela Vice Den) oraz Feature. Tutaj niestety G3 dalej nie doczytał tych ficzerów Hulla, więc choćby dlatego sesję zakończyłem przed czterema godzinami (nawet jako NPC, to zbyt istotne, aby w zawieszeniu utrzymywać to, czym jest ten Hull).
  • Zdolność „Patron” to jedno, ale Księgowemu udało się pozyskać do puli kontaktów gangu samego Lorda Strangforda. W fikcji, to teraz on jest patronem Misfortuners!

Free Play #2

Zajawką nadchodzącego Free Playa były następujące zdarzenia. Otóż pewne zegary frakcji domknęły się, plus konsekwencje zdarzeń ze Score’a:

  • Dockerzy w końcu postanowili zaatakować osobę bliską Misfortuners: porwać Miss Eldrin Prichard. Jednak kilka sesji temu przygotowano dla niej panią ochroniarz (4D). Z przeciwstawnych rzutów na Fortune Roll wypadło, że ochroniarz skutecznie uratował i Eldrin, i samą siebie!
  • Pewnego dnia, pod biuro rachunkowe Amira, wjechały powozy z czterdziestką bordowych milicjantów, a także szemrani najemnicy (od Rodu Rowan) obstawiający boczne uliczki południa Six Towers nazwane „Małą Iruvią”.
  • W tle, Sparkwright ostatecznie wygrali Tug-O-War Clock o posiadłość po The Dimmer Sisters, z Spirit Wardens.

Konsekwencje Score’a

REP 4 (2+2), COIN 0+2, HEAT 6+1,
Entanglement (Wanted Level 4, Heat 9): Demonic Notice or Show of Force
– Wybrałem „Show of Force”. Ród Rowan zagroził wojną, jeśli Envoy (Lydia) nie porzuci współpracy z Misfortuners i nie zostanie zatrudniona przez nich. Chwilę odegraliśmy przybycie Lydii do biura rachunkowego Księgowego. Wynikła z tego wojna (nie porzucanie Claima!)
Zmiany w relacjach z frakcjami:
– Lord Scurlock -2 [obecnie -2]
– Spirit Wardens +1 [obecnie +1]

Wrażenia, spostrzeżenia i wnioski z sesji?

W wyniku tej sesji, gang dokończył kratki Mastery (4/4), wobec czego odblokowana została czwarta kropka do Akcji. Przyda im się. Sam gang zarobił 6 xp, rzutem na taśmę na kolejny rozwój. Gracze? G2 [5 xp, G3 [6 xp], G4 [4 xp].

Dalej udaje mi się na tyle mocno walić konsekwencjami oraz zegarami, aby gracze wydawali zasoby. Zmienia się skala przedsięwzięć, ale dalej gracze czują, ze było ciężko. Czasem mam poczucie, że „gracze przytłaczają NPCami swoimi możliwościami”, ale z drugiej strony zasłużyli na to. Plus, przecież też mogę robić zebrania więcej niż jednego gangu na przekór, prawda?

Chyba dopiero za siódmym razem w kampanii – kiedy G3 miał 8/9 track Stress – udało się sprawić, że Słodki w końcu otrzymał tę Traumę. Ta trauma to „Obsessed”.

Na tej sesji poczułem, że HEAT jako konsekwencja stała się znacznie łagodniejsza, odkąd wbity jest maksymalny Wanted Level. Nie ma groźby „dodatkowej gwiazdki jak z GTA”. Gracze tego nie odczuli, po prostu sam doświadczam jakby wyeksploatowania możliwości, jaką daje zagrożenie HEAT oraz Wanted Level…

Może zrobił nam się finał Sezonu Drugiego, z tym oblężeniem biura rachunkowego. Może. W każdym razie, poruszam już niewiele zegarów w świecie gry, faktycznie chcę doprowadzić tę kampanię do jakiegoś rozstrzygnięcia.

Trivia z sesji

Free Play

  • Devil’s Bargain dla G4 to przesunięcie zegara „Duch Eldrin Prichard w rękach Lustra Przeznaczenia” z 3/6 na 5/6. To już druga postać uwiązana artefaktem w posiadłości lorda Scurlocka: obok Iskry!
  • Jak ma się wysoki tier Gangu, to nagle kohorty są potężne. Widać to było w Score (zarządzanie Rachmistrzami), ale już teraz wspomnę o puli 4 kości, za jaką G3 rzucał w imieniu swojej kozy łowieckiej Sreberka! Tier 3 + Expert.

Score

  • Jednym z Devil’s Bargain był zegar na przyjazd The Brigade (strażaków), 6-częściowy. Zdążył on zahaczyć do 4/6, ale w sumie teraz widzę, że nie wpłynął on znacząco na Score.
  • Kolejny z Devil’s Bargain to +2 HEAT za to, że jakiś wynalazca ze Sparkwright przypadkiem uwiecznił na swoim prototypie filmów moment „pojawienia się portalu”.

Downtime

  • Dokończenie Hulla zajęło tylko 4 COIN, bo dobre rzuty na Crafting + dobra podstawa (Tier 3 + Workshop + Strange Methods u Iskry).
  • Słodki wyleczył się w dwie akcje darmowe. Rzucaliśmy aż 6D na Recovery (4D lekarz od przychodni Iskry, claim Infirmary +1D, „Physicker” Iskry +1D).
  • G4 wydał aż 6 COIN tylko po to, aby w tym samym Downtime dopiąć kontakt z lordem Strangfordem!
  • „Retrospektywnie”, na koniec sesji [po kolejnym awansie gangu, czyli +5 do Stash dla każdego], gracze rzucili się na trenowanie: G2 i G3 wszystkie trzy tracki atrybutów, G4 – Resolve.
    • Konsekwencją tego było to, że Iskra ma Wreck 4, zaś Księgowy – Command 4!
  • Po raz pierwszy od 11. sesji, G4 otrzymał 0 xp za kategorię vice/trauma. Gracz nie czuł, że w ogóle grał pod jakąkolwiek traumę; wątek The Circle of Flame (obligation) także nie wypłynął. G3 skomentował to „dziś widziałem Amira jak za pierwszych sesji”.

Ten tekst powstał dzięki wsparciu: Jędrzej Śmietański, Michał Laskowski. Dziękuję!

Autor: Mansfeld

Gram w tabletop RPG od kilkunastu lat, bloguję od 2010 roku. Napisałem parę artykułów na Poltergeist, popełniłem ze dwie miniatury fabularne oraz jakiś dodatek fanowski do Dungeon World. Ważne to tak bardzo, jak łzy podczas deszczu.

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s