[BitD] Misfortuners S2E14 – Lot nad Kukułczym Gniazdem

Raporty z kampanii gangu Misfortuners można zobaczyć:
– Sesje nr 1-17 na starym blogu
– Sesje od 18-stej w dal na nowym blogu.

To jedna z tych sesji (30.04), która daje dużo funu, ale mocno kontekstowego. Emocje i śmiechy na sesjach, granie pod sytuacyjną dramę. To ciężko jest przełożyć na tekst pisany. Nawet na nagraniu, wymagałoby to odpowiedniego montażu oraz dobrego aktorstwa, aby sytuacja była zrozumiała dla widza…

Swoją drogą, kilka minut sesji przeznaczyliśmy na przegadanie drogi końcowej Sezonu Drugiego. Gracze chcieli w kilka sesji upchnąć:
– Sprowadzenie Candry Comberr z innego miasta (Whitehollow) – „Gigascore”, który wymagać będzie najpierw sprowadzenia porzuconego parowca „Fog Hound” w jakiejś z grot na pograniczu bariery.
– Zabić przedwiecznego lorda Scurlocka (w tym ujarzmić/pokonać demona Setarrę) – potencjalnie dwa Score.
– Zdobyć dwa Claimy (Infirmary, Protection Racket)
Stąd gracze wstępnie chcieli zrobić aż dwa Score’y, ale wyszło jak wyszło…

Gangu „Misfortuners” (z siedzibą na południu Six Towers)
Typ: Assassins
Tier/Hold: 2/Strong
Dostępne Claims: Turf + Vice Den + Envoy
Zdolności Specjalne: Deadly, Crow’s Veil, No Traces, Patron, War Dogs, Accord
Usprawnienia:
– Specjalne: Hardened, Assassins Rigging, Elite Thugs
– Standardowe: Boat (2/2), Hidden, Quarters, Secure (1/2), Workshop, Quality Weapons, Training (Insight, Prowess)
Kohorty: Rachmistrzowie (Thugs, Loyal/Principled)
Obecni członkowie „Misfortuners”:
G2Leech zwany Layla „Iskra” Acheros (Dagger Isles)
G3Hound zwany Willem „Słodki” Sevoy (Akoros)
-> nowa zdolność specjalna „Not To Be Triffled With” z playbooka Cutter
G4Spider zwany Amid „Księgowy” al-Basir Hammad (Iruvia)
G5Vampire zwany Jason „Synek” Keffermüller (Akoros)
-> nowa wampirza zdolność specjalna „Arcane Sight” / w zamian za drugie scripture „Bestial” (fizyczne zranienie sprawia, że postać przybiera oblicze bestii, aż do następnego Indulge Vice).

Co zdarzyło się na sesji?

Sesja trwała te 3h i 40 minut, czyli standardowa 1,5 h Free Playa, 50 minut Score’a, 45 minut Downtime, reszta przeznaczona na przerwy w grze. W fikcji, wydarzenia toczyły się od 19th Volnivet do 25th Volnivet, plus nieustalona jeszcze przestrzeń czasowa w ramach Downtime…

Dla kontekstu: początek sesji zaczął się między innymi od tego, że Gray Cloaks (ich resztki, Tier I), przestali istnieć. Bluecoats w końcu ich dopadli, po tych wielu miesiącach zmagań z renegatami. Tym samym i Misfortuners przestali mieć z nimi problem (wojenkę)…

Sam plan na sesję zakładał co najmniej przejęcie tego claima Infirmary, czyli byłego lazaretu wojskowego w Six Towers, obecnie „szpitala chorób zakaźnych”. Prowadzony jest przez kapitana rezerwy, lekarza ordynatora Gholama Shiraziego. Cała placówka finansowana jest przez Ród Rowan (to oni są właścicielami Claima).

Free Play

  • Jeden z kultów z Forgotten Gods (taki amalgamat zakazanych kultów i sekt) zwany „Zasłoniętą Królową” wystosował list do Misfortuners – przez lorda Scurlocka – o zapytanie, czy Misfortuners skorzy są „więcej nie atakować kultystów jak popadnie”. Innymi słowy, wezwanie do tego, aby zakończyć technicznie funkcjonującą wojenkę. G4 i G2 (G4 rzucał, G2 pomagała) podeszli do tego, aby w odpowiedzi zaproponować im zaproszenie do porzuconej strażnicy-kryjówki. Był jednak to Action Roll (Consort; Controlled/Standard), bo istniał cień podejrzeń, że „Misfortuners znów organizują zasadzkę”.
    • W każdym razie, najwyższy wynik to „6”, więc na dniach ci skovlańscy kultyści wprowadzili się do Six Towers. Oficjalny status „wojny” z nimi zakończył się, Misfortuners już nie toczą z nikim konfliktu!
  • [Gather Info] Przez pięć dni Księgowy szukał informacji o tym, jak finansowo rozgryźć Ród Rowan na tyle, aby uderzyć w odpowiednią osobę, przez co zakłóci się płynność dotacji dla lazaretu. Ten Fortune Roll wyszedł dobrze (6,5). Zidentyfikowano osobę majordoma Rodu Rowan, czyli severosi Taiwo Oximanesa.
  • [Gather Info] W międzyczasie, Iskra najęła się jako pielęgniarka w tym lazarecie, aby wyciągnąć trochę plotek na temat samego kapitana Shirazi’ego. Niestety pechowy Fortune Roll na Survey sprawił, że była zarobiona robotą…
  • Tak ogółem, sporo minut przeznaczyliśmy na dramy między-drużynowe, co wywołało dyskusje – już na poziomie OOC – na temat relacji Jasona z Amirem. Wampir „chcę być jawnie wampirem” vs facepalmujący Księgowy. G5 bawił się tą nową zdolnością specjalną, czyli za 1 Stress „sprawdzał co naprawdę myśli Amir”.
  • Synek miał całkiem pokaźną scenę, udając niejakiego Johna Adamsa w Dokach, aby porozmawiać z armatorką portu. To były trzy rzuty plus jedno odpieranie konsekwencji (kosztujące aż 4 Stress!). W telegraficznym skrócie: Jason dowiedział się tylko jednej plotki o Leviathan Hunters, ale nie trywialnej: łowiska lewiatanów zaczynają powoli kurczyć się.
    • Natomiast później nasz wampir zmagał się z konsekwencją z Devil’s Bargain, czyli 20 pracownikami doków czekającymi na naszego Keffermuellera (ogółem, The Dockers mają kosę z Misfortuners od czasu sprzątnięcia The Fog Hounds, relacja o statusie -2). Synek wyśmienicie się z tym uporał, na krycie wyrywając komuś głowę gołymi rękoma!
  • [Gather Info] Słodki śledził codzienne podróże majordoma Oximanesa. Kryt na Fortune Roll plus zdolność „Scout” to ekstremalnie dobre wiadomości: Taiwo Oximanes będzie przebywać na kwarantannie (na obserwacji) w tymże lazarecie na co najmniej 10 dni! Eskorta szczątkowa: tylko dwójka przy drzwiach do izolatki plus czwórka na stróżówce samego szpitala.

Score

Sam skok to była akcja w stylu „przebieramy się za oddziałowych i chcemy skrycie zabić Taiwo Oximanesa, czymś paskudnym”. Potem: jakoś skłonić do współpracy dr kpt. Shiraziego do zmiany patrona.

  • [Engagement Roll]: Rzucono 1D, wypadło „6”, czyli „Good” (Controlled position).
    • Trzy korzystne warunki (odważna akcja, cel wystawiony na wrażliwość, wskazówki od Mikaera [lekarza przychodni Iskry]) zostały zniwelowane przez: istnienie sali ER obok, wróg Iskry (Eldren, psychonauta) w lazarecie, wyższy tier (House Rowan, Tier 3).
  • Sam Score poszedł gładko: dostanie się na drugie piętro, przekonanie rezydenta na ER do istoty wizyty u Taiwo Oximanesa (to był kryt, a więc uśpiona czujność!). Pierwsza komplikacja pojawiła się dopiero przy rzucie na samo trucie ofiary, mianowicie zegar 1/4 na przybycie ordynatora kpt. Shiraziego.
  • Misfortuners rozdzielili się na pary: o ile samo zabójstwo majordoma realizowała Iskra z Księgowym, to Słodki z Synkiem udali się do Veldrena na pierwszym piętrze. Był on ponoć zakażony „grypą po zjedzeniu nietoperza”. Plan szedł dobrze, do momentu w ktorym Veldren przestraszył się słów „jestem wampirem!” i prawie dźgnął Jasona w dłoń. Prawie to zdiabolizowało wizerunek wampira, ale odparta konsekwencja z wydaniem 1 Stress. Ale dalej Veldren darł się i zwabiał sanitariuszy!
  • To wymaga osobnego punktu: ostatecznym rozwiązaniem kwestii Veldrena był jego niesamowity lot na drugą stronę ulicy. Słodki z Synkiem odpalili swoje zdolności na nadnaturalną siłę, aby migiem wyrzucić Veldrena za okno, nim sanitariusze zjawią się z fartuchem. To był Action Roll na Desperate/Extreme. Wypadło „6”, więc odtąd w gazetach będzie mowa o „ostatnim locie narkomana”.
  • Księgowy z Iskrą postanowili poczekać na ordynatora. Udało się go przycisnąć (dosłownie i w przenośni) na tyle, aby zrezygnował ze współpracy z Rodem Rowan, widząc konwulsje Taiwo Oximanesa.

Downtime

  • Albowiem brakowało kasy za ten Score (rzut na Vice Den słaby, tylko 2 COIN), prawie nie wydano na niego dużo akcji. Prawie:
  • [Księgowy] Aż sześć akcji po 1 COIN (Stash robi brrrrrrrrrrr), byleby zakończyć ten 12-częściowy zegar na szukanie unikalnych brudów na lorda Gustava Clellanda (generalnego komisarza Straży Miejskiej).
    • I zrobił to! Dowiedział się o tej jednej tajemnicy, o której nie wie arystokracja: otóż lord Clelland planuje zorganizować akcję powszechnego myta na mostach pomiędzy Crow’s Foot a Charterhall!
  • [Synek] Znów gracz wydaje COIN na komplet treningu (6 xp na czterech trackach).
  • [Słodki] Na moment – przed zakończeniem sesji – zszedł poniżej 30 COIN w Stash, byleby dopiąć kolejny etap Hulla. To znaczy, sam nie robił go, ale kładł hajs na specjalistów (Księgowy odnalazł mu kryształową spiritystyczną kulę, Tier 6; Iskra skonstruowała mu Sensorium [Tier 7] jako ten trzeci etap). Rozdanie na to 6 COIN boli.

Konsekwencje Score’a

REP 0 -> 2, COIN 0+2+2, HEAT 0+1+1,
– Podstawa do REP to był 0 („nikt nie wiedział o tej akcji”), ale dzięki zdolności „No Traces”, podzieliłem tier Rodu Rowan na 2, czyli 3/2=1,5, zaokrąglając w dórę – 2 REP.
– COIN wziął się z interakcji Envoy (+2 COIN for high-profile target) oraz dalszej dotacji od Królestwa Iruvii.
– HEAT był cichy i gładki, ale i tak te drobne punkty za „high-profile target” oraz „hostile turf”.
Entanglement (Wanted Level 3, HEAT 2): Gang Trouble or The Usual Suspects
-> Wybrałem to drugie.
-> G2 wydała Tuhana na przesłuchanie policji. Nikt nie zapłacił 1 COIN na łapówkę. Rzuciłem 3D na to, jak Tuhan sobie poradzi. Nic nie wyśpiewał, ale wrócił do domu z 2-harm.
Zmiany w relacjach z frakcjami:
– House Rowan -2 [na -2]
– House Clelland +1 [na +1]

Wrażenia, spostrzeżenia i wnioski z sesji

Ta sesja była trochę rozlazła, przynajmniej przez pierwszą godzinę. Nabrała rumieńców dopiero podczas numeru Synka, zaś Score to było apogeum śmiechów i emocji. To ciekawe, bo na „papierze kostkologii”, ten Score był bardzo spokojny, oprócz tego incydentu z próbą wyprowadzenia Veldrena na wolność (Słodki zmienił plan, postanowił dokonać na nim defenestracji).

Na tej sesji musiałem od podstaw generować tych NPCów, losując tabele z podręcznika. Tak oto wygenerowałem tych dwóch mężczyzn, w tym znów Iruviańczyka. Natomiast w przypadku armatorki w dokach, po prostu poszedłem po stereotypie „akoroskiej urzędniczki” o imieniu Karen Liz Garnier.

G5 dalej próbuje odnaleźć się w nowej postaci, która – według fikcji – jest całkiem trudnym konceptem do ogarnięcia. Mianowicie, Jason Keffermueller:
– Został zabity przez Roslyn Kellis (rzeczniczkę z The Dimmer Sisters), jego dusza zabutelkowana.
– Przez kilka lat, jego buteleczka była trzymana w fartuchu wampira Irelen.
– Przez parę tygodni Jason tkwił w ciele swojego ojca Daniela, nim dusza Daniela nie wytrzymała z traum i nie została pożarta przez Jasona.
– Jason teraz żyje w ciele swojego ojca wiedząc, że „ostatecznie go zabił”. Jako wampir. Jako wróg publiczny #1, z potencjalnym wyrokiem na zniszczenie.
– Plus może się domyślać, że jego żona (wdowa) znalazła już sobie kogoś.
Wspomnę też o tym, że doszło do pewnych tarć pomiędzy postaciami Księgowym a Synkiem, aż G4 i G5 (jako gracze) musieli między sobą to rozładować w przerwie. Mam nadzieję, że ich wieloletnia przyjaźń nie rozpadnie się na tej kampanii…

G3 jest gotów zmarnować dorobek swojego życia przestępczego (Stash), byleby ukończyć tego rodowego golema. Jest w połowie drogi, dalej też nie będzie tanio…

Widać też różnicę pomiędzy posiadaniem Traum, a ich brakiem. Słodki zarobił 4 xp, reszta postaci – 6 xp. Słodki jakimś cudem nie ma żadnej Traumy, zaś pozostałe postacie są na 4 Traumach (wampir ma maks, a pozostałe postacie chwieją się przed ostatnią, piątą).

Trivia z sesji

Free Play

  • G4 zapytał się mnie o to, „czy jest list gończy wystawiony na Karmazynowego Mściciela?”. Odpowiedziałem, że tak, rzuciłem Fortune Roll na rating tieru Bluecoats (czyli 3 kostki), wypadło „2, 1, 1”. Zinterpretowaliśmy to jak 4 COIN. Mało chcą za alter’ego Księgowego.
  • Devil’s Bargain #1: Cała „kohorta” frakcji Docker zjawiła się w oczekiwaniu na „kogoś wyglądającego jak Daniel „Dziadek” Keffermueller.
  • Devil’s Bargain #2: Ten John Adams – za którego podszywał się Synek – okazał się kuzynem Madame Tesslyn. Nie będzie ona pocieszona, że Adamsa naciągnięto na kupno parowca handlowego „Skovlan Queen” za dwukrotnie większą sumę, niż spodziewał.

Score

  • Na początku Score’a, w retrospekcji, Synek posilił się zdobycznym duchem po dokerze (1 COIN, Indulge Vice na Hunt, zdjął sobie 6 COIN).
  • G2 wydała cały bandolier (3 użycia Quicksilver), aby w kwadrans zabić majordoma Oximanesa. Sam pomysł zamordowania rtęcią wziął się z tego, że Taiwo wyjawił im, że tak naprawdę ma syfilis („iruviańskie nieszczęście”).
  • Devil’s Bargain #3: Mimo wszystko, kapitan Gholam Shirazi jest ulubieńcem dyplomatów iruviańskich, więc przy następnym Free Play Księgowy będzie musiał udać się do Konsulatu Iruviańskiego w sprawie tych dotacji na Misfortuners!

Downtime

  • Słodki przestał trzymać swój projekt Hulla w tajemnicy, zaangażował Iskrę oraz Księgowego (jak wcześniej przeczytaliście). Swoją drogą, Iskra (postać, nie graczka) nie wie, że to nie Kristov, ale Stazia – przyjaciółka, którą zamordowała – ma być tym duchem w maszynie!
  • Podczas swojego Indulge Vice (Obligation – The Circle of Flame), Księgowy jako ten „Ósmy” dowiedział się, że Harvale Brogan oraz Madame Tesslyn oczekują, że pokaże im tego wampira z Misfortuners (Synka). Księgowy zaakceptował to żądanie.
  • Te potężne koszta na Hull czy na brudy Clellanda zostały zamortyzowane przez awans gangu, czyli +4 do Stash dla każdego członka Misfortuners.
  • Słodki chce włączyć swoją kuzynkę Suzanne Sevoy na peryferia gangu, jako kontakt (zaczął projekt, stanęło na 1/6).
  • Iskra zbiła zegar The Hive o „przekonanie malarza Raffello do opuszczenia The Circle of Flame” z 2/8 na 0/8. Jak? Dzięki przygotowaniu prezentu w postaci wyśmienitych sztalug (crafting, Tier 4).

Co do gangu, to gracze zdecydowali się wydać usprawnienia następująco: Training (Resolve) oraz pierwsza z czterech kratek na Mastery. Plan graczy jest taki, aby następny awans (całkiem prawdopodobnie, że na następnej sesji, bo track zapełniony na 6/10) to kolejna druga kratka na Mastery + coś innego. A drugi następny: domknięcie Mastery.

Tak prezentuje się obecnie Misfortuners. Niedużo brakuje im do wbicia Tier 3 (jeden ambitniejszy Score plus 12 COIN). Wszystkie te Claimy zostały zdobyte w Sezonie Drugim, przez te 14 sesji. Szczególnie Vice Den był raz przejmowany, potem tracony, i przejmowany po raz drugi.

Ten tekst powstał dzięki wsparciu: Jędrzej Śmietański, Michał Laskowski. Dziękuję!

Autor: Mansfeld

Gram w tabletop RPG od kilkunastu lat, bloguję od 2010 roku. Napisałem parę artykułów na Poltergeist, popełniłem ze dwie miniatury fabularne oraz jakiś dodatek fanowski do Dungeon World. Ważne to tak bardzo, jak łzy podczas deszczu.

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s