Bazaltowy Dom – Rok 2638 (4) [Mountain Home]

Przedstawiam wam Rok 4 (2639) w naszej kampanii w Mountain Home. W tych oto relacjach przedstawiam nie tyle sesję, co cały cykl gry (czyli rok) z życia krasnoludzkiej osady. Rozegraliśmy całą szóstą sesję oraz początek siódmej (podsumowanie Roku).

Wspomnę, że póki co nie gra z nami gracz grający Bratmolirem (The Elder). Nie wiemy kiedy wróci. Postanowiliśmy kontynuować we trójkę. Sam fakt braku tego specjalisty od negocjacji dał o sobie znać już w tegorocznej misji…

Same realia świata gry to:

  • Pustynia Elsłer, jako przedmiot inwazji Upadłych Elfów oraz ekspansji handlowej Emiratów Rrretze (czyli „Age of Conquest”). Mistyczne siły stanowią źródło tejże dynamiki (w tym magiczna Przyprawa).
  • Krasnoludy pochodzą z leśnego regionu zwanego Kharak, który podupada („Age of Collapse”) z powodu nieokreślonego dotąd czynniku zewnętrznego.
  • Osada nazywa się „Bazaltowy Dom”, a jej górą jest Głodna Matka (cechy: proud, wise, hungry).

Cykl gry (Rok) składa się z Expedition Phase (wyruszamy na misje), Settlement Phase (zarządzamy osadą), End of the Year (sprawdzamy, co się wydarzyło i domykamy rok). Na koniec też pokazany będzie aktualny stan Bazaltowego Domu.

Nie wspomniałem tego w poprzednim raporcie, więc teraz muszę. Między Rokiem 3 a 4 popchnąłem Zegary Frakcji. Wobec czego wydarzyło się w świecie to:

  • Bractwo Czerwonego Oka skompletowało swoją małą armię najemniczą, więc wysłało tych „paladynów i innych światłych wojów” na północ, aby zapobiegli próbie Upadłych Elfów w zabezpieczeniu Przełęczy. Ich obecny Zegar („Ukrócić przejęcie Przełęczy przez Elfów”) stał się drugą stroną zegara typu „Tug-O-War” („przeciąganie liny, kto przeciągnie wszystkie tiki na swój zegar).
  • Graczom upiekło się, bo Emiraty Rrretze rzuciły „1 postęp” na swoich czterech kościach. Zatem Zegar „Delegacja do Bazaltowego Domu” jest na 1/4.
  • Miedziany Monastyr ukończył swój Zegar „reaktywacji”. Obszar wokół tych falmerskich ruin stał się trudno dostępny z racji tajemniczych zasiek, które wybiły z ziemi (i tymczasowo zaburzyły szlak handlowy na południe).

Na koniec wpisu podałem te Frakcje na stan obecny.

Expedition Phase

Mimo braku Bratmolira, grupa dalej trzymała się dotychczasowych ustaleń, aby wynegocjować u Upadłych Elfów na północy trwały pokój, wytyczyć granice wpływów oraz zawrzeć porozumienie handlowe.

Nadmienię, że gracze chcieli nie tylko ominąć przełęcz (pełną najemników Bractwa), to jeszcze chcieli coś więcej niż pokonać przeszkodę w rzucie na Journey (przed samą misją). Zainteresowani byli wytyczeniem szlaku na przyszłość. Można było to zrobić za pomocą drugiej misji (np.: powrotnej) typu Survey. Zdecydowaliśmy się na coś innego, ale wykorzystującego specjalną akcję „Set up another player” (bawienie się poziomem ryzyka/nagrody dla akcji drugiego gracza). Wyszło nam coś takiego:

  • Froh rzucał na Stonespeak (Low Risk/Low Reward), aby ugłaskać ducha tego pasma górskiego. Udało mu się na „5”, zatem jedyną konsekwencją jest to, że odtąd śledzi go jakiś sęp! „Niską” nagrodą było to, że przychylność Gór działać będzie tylko w jedną stronę, ten jeden raz…
  • Partasti oraz Digna wykonali akcję grupową na Journey (High RiskMedium Risk/Medium Reward), która to była właściwym wymogiem przed rozpoczęciem misji. Liderem był Partasti. Akcja udała się na „6”, ale dzięki Dignie. Mimo śniegów i wiatrów, podróż przebiegła sprawnie.
  • Froh rzucał na Study (Medium RiskLow Risk/Medium Reward), aby wstępnie szkicować mapę tej przełęczy w trakcie podróży. Wyszło mu („4”), konsekwencją było to, że jakiś alpakoczłek śledził tego sępa, co śledził Froha. Digna jednak weszła w obronę Froha i odparła za niego tę konsekwencję (wypędziła alpakoczłeka).

Nadmienię, że Partasti wydał 1 supply na tyczki wyznaczające szlak. To będzie mieć znaczenie później…

Misja 1/2638
Objective: Traktat z Upadłymi Elfami w sprawie pokoju, granic oraz handlu.
Method: Przybycie delegacją do Akacjowego Dworu.
Type: Diplomacy (rozmowa z Akacjową Królową)
Engagement Roll: 3D-> [4, 6, 2] -> „The expedition begins according to the plan.”

Udany rzut na Engagement sprawił, że mogłem wprost przejść do opisywania półpustynnych stepów na Północy, do opisywania obozowisk Upadłych Elfów oraz ich samych. Long story short: matriarchat, im mniej cierni/kolców, tym „bardziej artystokratyczni”, żyją w przenośnych namiotach z kości, skóry oraz akacji. Sam Akacjowy Dwór to jakiś żywy półmobilny krab na 20 metrów średnicy (w którego wnętrzu urządzono hale i żyje tam Królowa), otoczony kokonem magicznie splecionych akacji.

Sam Zegar na misję to był „Cierpliwość Akacjowego Dworu” (kumulacja wpadek i potencjalnych podejrzeń o szpiegostwo) na 6 części. Zaspoileruję, że nie drgnął ani trochę, bo jedyna okazja kiedy mógł (rzut, w którym nie było „6”) została odparta za pomoca Resistance Roll…

Negocjacje z Królową w jej Klatce-Tronie (oraz jej córką, prawą ręką) miały trzy etapy:
– Stosunek Bazaltowego Domu wobec Bractwa Czerwonego Oka (Upadłe Elfy chciały, aby krasnoludy przynajmniej zablokowali skrzyżowanie dróg pomiędzy ich górą a rzeką).
– Renegocjacja „stosunku wasalnego Bazaltowego Domu jako trybutariuszy” (tak ich spostrzegała Królowa).
– Szczegóły co do porozumień handlowych.

Postaciom udało się przebrnąć przez każdy z etapów, aczkolwiek wydali naprawdę dużo Stresu, aby w ogóle mieć przynajmniej po dwie kości do rzutów. Krasnoludom udało się utrzymać postawę neutralną wobec Bractwa. Bazaltowy Dom przestał być traktowany jak trybutariusz, a jak faktycznie równorzędny partner dyplomatyczny! Co więcej, „High Reward” przełożył się na korzystniejsze granice strefy wpływów (Elfy najdalej sięgną po kocie miasto Ar-Rimman na południe od Rzeki). Samo porozumienie handlowe także skutkowało tym, że kranoludy póki co tylko zobowiązały się do nie sprzedawania Przyprawy Emiratom. Wręczono Elfom mapę naszkicowaną przez Froha w ramach podarku, który miał narzucić swojego rodzaju „dług wdzięczności”. Pamiętam, że ktoś odpierał konsekwencję tego udanego Action Roll („Królowa zaproponowała własną emisariuszkę jako tymczasowego ambasadora do Bazaltowego Domu”).

Na sam koniec Partasti (The Warden) prawie się zbłaźnił, pewnej nocy po audiencji. Przez swoją obsesję, ukradł jakieś ładne siodło ze stajni, ale jego chowaniec (wielka kura) przypadkiem „przetestowała” jakieś akacjowe siodło od jakiegoś stajennego i odtąd ma status „Broken” (ledwo funkcjonuje, trzeci poziom Harm dla gildii).

Mapa + eskorta paru elfich zwiadowców + tyczki sprawiły, że nie było już rozgrywania trudów podróży powrotnej…

+4 reputation
+0 treasure
+1 do relacji z Upadłymi Elfami (obecnie +2).
-1 do relacji z Bractwem Czerwonego Oka (obecnie 0).
+1 do Mountain Entanglement [Głodnej Matce nie podoba się sojusz z „istotami zaklinającymi rzeczywistość”].

Settlement Phase

Gracze zaszaleli z akcjami: wydali cały swój Treasure (wliczając aktywację Jewel Craftera i jego re-aktywację, po ukończeniu Waterwheel!) i przeznaczyli dwa punkty w Mountain Entanglement, aby Partasti zrobił coś jeszcze! Froh wczuł się w felczera, który trochę poskładał chowańca Partastiego (jeden poziom rany mniej, obecnie Impaired) oraz sprawił, że Digna nie jest już „Wyczerpana”.

Do jednej z akcji (odkrywanie claima na Depth 2) był postęp 1/4, z uwagi na powrót Okobryna Von Chocha (ukaranego pod koniec Roku 3 przez Partastiego).

Pojawiło się sporo nowych budynków:

  • Farm (uprawa zboża na wzgórzach).
  • Hillfort (zrealizowano obietnicę wzniesienia fortu, złożoną w roku 1 wobec Emiratów Rrretze).
    • Sam projekt był na 4/5, więc dokończono go poprzez aktywację kamieniołomów (Quarry), czyli dodanie +1 do rezultatu.
  • Traps (pułapki w długim pionowym starożytnym szybie, świeżo odkrytym).
  • Waterwheel (gracz grający Frohem podjarany jest koncepcją reaktywacji rzeczy, w tym Jewel Craftera)

Stary projekt „przekucia mieczy dla Emiratów” to była druga obietnica złożona jeszcze w Roku 1. Gracze bardzo uparli się, aby być gotowym na tę niechybną wizytę Kotów…

Froh Ironbottom (The Artisan)– Tend Your Fellows (2 Conditions to remove)
– Long-Term Project: Przekucie mieczy dla Emiratów Rrretze (2/4)
– [1 Treasure]: Long-Term Project: Przekucie mieczy dla Emiratów Rrretze (4/4)
– [1 Treasure]: Long-Term Project: Farm (4/4)
– [1 Treasure]: Long-Term Project: Waterwheel (3/4)
– [1 Treasure]: Long-Term Project: Waterwheel (4/4)
– [1 Treasure]: Indulge Obsession (-5 Stress)
Digna Ald Urr (The Shieldbearer)– Indulge Obsession (-6 Stress)
– Long-Term Project: Farm (3/4)
Partasti (The Warden)– Indulge Obsession (-4 Stress)
– Discover Claim – Surface (2/2) -> wylosowano Hills.
– [1 Treasure]: Discover Claim – Depth 2 -> (4/4) -> wylosowano Winding Tunnels
– [+1 Mountain Entanglement]: Long-Term Project: Traps (3/4)
– [+1 Mountain Entanglement]: Long-Term Project: Traps (4/4)

End of the Year

Tym razem procedury w kolejności rozegrania w praktyce.

Outsider Entanglement: A Rare Creature (A remarkable magical creature was spotted in nearby lands.)

Rzuciłem „6”, więc to powinno wyczyścić trzy segmenty z tracku, ale był tylko jeden, wiec jest na całkowicie czysto

Wylosowałem z tabelek „Dangerous Creatures” oraz „Animal Types” odpowiednio hasła „mythical beast” oraz „insect”. Ostatecznie wprowadziliśmy, że na skrzyżowanie dróg w okolicach Bazaltowego Domu wkroczyła wielka, 6-metrowa modliszka pustynna! Lubi polować na ssaki, a handlarze czy osadnicy boją się podróżować w grupach mniejszych niż po 10 osób…

Mountain Entanglement: Extra Yield (One of the settlement claims that produces goods has done well this year. If the settlement trades with this claim, double the amount of dice it produces for trade.)

W momencie rzutu, mieli +1 na tracku, więc +1 do rezultatów z tabelki! Wyrzuciłem „1+1”, track nie zmiejszył się…

Jedyny zasób na handel, który daje 1D lub więcej, to klejnoty (Jewel Crafter). Zatem to była jedyna uczciwa opcja, aby to wydarzenie pozytywnie wpłynęło na Bazaltowy Dom. Opisałem, że rywalka z gildii Digny (niejaka Reva) napotkała na kolumnę korundu z rubinami i szafirami!

Trade Roll:

Bazaltowy Dom ma cztery rodzaje

  • Usługi stoczniowe z Riverside Docks (0D)
  • Klejnoty od Jewel Crafter (1D) x2 za wydarzenie -> (2D)
  • Kamienie od Quarry (0D)
  • Zboża od Farm (0D)
  • [DEDICATED] Riverside Docks dają +1D do puli.

Trade Roll: 2D -> [5, 6] -> 2 Treasure (Tier+1)

Are you at war with anyone? No.
Are you leveraging active trade deals? No.
Have you cornered the market on specialty goods? No.
Are you isolated by wilderness or dangerous paths? Yes [ta wielka modliszka]

Advancement

  • Froh Ironbottom (The Artisan) : 2+2+2+0 = 6 xp
  • Digna Ald Urr (The Shieldbearer): 2+2+2+0 = 6 xp
  • Partasti (The Warden): 2+2+2+1 = 7 xp

Stan zastany

Bazaltowy Dom obecnie ma Tier I hold Strong (Settling – koło setki krasnoludów), 4 pkt Reputation oraz x pkt Treasure.

Mountain Entanglement: +1 status, 0/4 progress to „+2”

Outsider Entanglement 0/4 progress to „+1”

SurfaceRiver
– Riverside Docks
– Waterwheel
Hills
Hillfort
– Farm
River
– Cistern
HillsUnknown
Depth 1Earthy CaveGem Cluster
– Jewelcrafter
Lava-filled Cavern
– Quarry
UnknownUnknown
Depth 2Winding Tunnels
– Traps
UnknownUnknownUnknownUnknown
Depth 3UnknownUnknownUnknownUnknownUnknown
Depth 4UnknownUnknownUnknownUnknownUnknown
Mapa Osady
Riverside Docks (I T): Activate to get +1D to engagement rolls relating to river travel OR dedicate to get +1D to trade rolls.
Jewelcrafter (II T): Activate to generate 2 treasure OR mitigate a guild problem.
Quarry (I T): Activate to provide enough stone for other public works OR activate to mark one segment on a claim clock.
Cistern (I): Activate to change the drought entanglement fortune roll by -1D.
Hillfort (II): Activate to get +1D to engagement rolls for missions invoving defense or sorting out to the enemy OR damage to mitigate one of Rival’s outsider entanglements
Farm (I T): Activate during entanglements to change the failed harvest fortune roll by -1D OR dedicate to allow the settlement to upgrade to the next tier.
Water Wheel (I): Automation! Activate another claim building building a second time.
Traps (I): Activate during an entanglement involving unwelcome invasion. The invaders begin injured, inconvenienced, or in a tight spot. This damages the building.

Obiecana tabelka z Frakcjami

Piaskowy Lud (Tier 2, hold Strong)
Status: -1 [Interfering]
Faction clock: Nowa osada w Piaskowej Przełęczy 0/8
Figureheads: Humanoids
Major drive: Knowlegde
Organization: Settled
Bractwo Czerwonego Oka (Tier 2, hold Strong)
Status: 0 [Neutral]
Faction clock: Ukrócić przejęcie Przełęczy przez Elfów 0/6
Figureheads: Animal folk
Major drive: Reputation
Organization: Exclusive
Upadłe Elfy (Tier 3, hold Strong)
Status: 2 [Friendly]
Faction clock: Opanowanie Północnych Wrót 2/6
Figureheads: Mythical folk
Major drive: Conquest
Organization: Mobile
Miedziany Monastyr (Tier 1, hold Strong)
Status: 2 [Friendly]
Faction clock: Re-aktywacja Miedzianego Monastyru 8/8
Figureheads: Unconventional
Major drive: Higher power
Organization: Secluded
Emiraty Rrretze Kotowatych (Tier 4, hold Strong)
Status: 1 [Helpful]
Faction clock: Delegacja do Bazaltowego Domu (1/4)
Figureheads: Humanoids
Major drive: Higher power
Organization: Mobile
Oaza Entów (Tier 1, hold Strong)
Status: 1 [Helpful]
Faction clock: Zielona Ściana Przeciwko Pustyni 3/8
Figureheads: Unconventional
Major drive: Resources
Organization: Settled

Ten tekst powstał dzięki wsparciu: Jędrzej Śmietański, Aleksandra Sontowska, Jakub KucharzewskiErpegowe Piekiełko, Sebastian Żarnowski, Michał LaskowskiPrzemysław Wasilewski i Marcin Zaród. Dziękuję!

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s