Klucze w RPG – co to jest?

„Klucze” to jedno z tych narzędzi w regułach erpegów, o którym zapewne słyszeliście, tylko rzadko kiedy pod tą nazwą. „Klucze” wywodzą swoją nazwę z gry The Shadow of Yesterday (2004, Clinton R. Nixon) i służą one nagradzaniu graczy za pożądane sytuacje i zachowania. Angielska nazwa to „Keys”. Zwięźle ujmując, „Klucz” określić można w następujących punktach:…… Czytaj dalej Klucze w RPG – co to jest?

[BitD] Misfortuners – Sezon 2 – Podsumowanie

Nie tylko ze względu na samą ilość sesji (18), sezon drugi w naszej kampanii gangu Misfortuners pokazał, jak Blades in the Dark działa, kiedy granie frakcją kręci się w 100%. To właśnie wtedy zaczęliśmy na dobre zabawę z Claimami, w kilka wojenek na raz. Plus gracze sami postawili sobie wyzwanie, jak wytrwać z czterema Traumami,…… Czytaj dalej [BitD] Misfortuners – Sezon 2 – Podsumowanie

[BitD] Misfortuners S2E18 – Wielki finał, cz. 2

Raporty z kampanii gangu Misfortuners można zobaczyć: – Sesje nr 1-17 na starym blogu – Sesje od 18-stej w dal na nowym blogu. Dokończyliśmy to! Domknęliśmy sezon drugi tej długiej kampanii (na 31 sesji). Postacie graczy dojechały lorda Scurlocka, nie bez strat ani kosztów. Swoją drogą, ciekawy to był eksperyment, w którym to jedna z…… Czytaj dalej [BitD] Misfortuners S2E18 – Wielki finał, cz. 2

Przegląd Twierdzy Powszechnej 5/2021

W maju moje erpegowanie było bardziej kolorowe. 9 sesji to jedno, ale w cztery erpegi. Wiązały się różne zmiany, w tym jedno niepowodzenie (zarzucenie kampanii w Wicked Ones). Jako całość, wyszło na całkiem spory plus. 4 sesji zagranych jako gracz, 5 poprowadzonych. Erpegi to: Blades in the Dark, CBR+PNK, Lex Arcana 2nd, Wicked Ones. Tak…… Czytaj dalej Przegląd Twierdzy Powszechnej 5/2021

Questy osobiste w RPG

Postanowiłem omówić rozwiązania z poszczególnych erpegów o tzw. „questów osobistych”. Quest, misja, zadanie; na potrzeby tekstu nazywam to „questem”. Innymi słowy, jak gra realizuje swój temat w oparciu o zadania osobiste. Jak te „wątki” działają i co z tego wynika. Interesuje mnie to zagadnienie, z tego względu, że najzwyczajniej rajcuje mnie to w erpegach.Omówiłem konkretne…… Czytaj dalej Questy osobiste w RPG

[BitD] Misfortuners S2E17 – Wielki Finał, cz. 1

Raporty z kampanii gangu Misfortuners można zobaczyć: – Sesje nr 1-17 na starym blogu – Sesje od 18-stej w dal na nowym blogu. To jest ten finał drugiego sezonu tej kampanii. Rozbiliśmy go na dwie sesje, dwa Score konkretnie. Pierwszy to rozbicie Bordowej Milicji (hollows i żywi podoficerowie), czyli głównej kohorty Lorda Scurlocka. Drugi to…… Czytaj dalej [BitD] Misfortuners S2E17 – Wielki Finał, cz. 1

[BitD] Misfortuners S2E16 – Umowa śmieciowa

Raporty z kampanii gangu Misfortuners można zobaczyć: – Sesje nr 1-17 na starym blogu – Sesje od 18-stej w dal na nowym blogu. 15 maja daliśmy radę kontynuować kampanię w formule 1+3. Powoli zmierzamy do konkluzji, ale mam wrażenie, że dowiedzieliśmy się o tym dopiero w drugiej połowie sesji… Zaskakująco, dalej ta gra działa, odkąd…… Czytaj dalej [BitD] Misfortuners S2E16 – Umowa śmieciowa

[Wicked Ones] Zielone Trzewia Doliny – snapshoty z kampanii

Oto przedstawiam kolejne „zrzuty” z lochów z kampanii w Wicked Ones. Przedstawiają one kolejne etapy życia i rozbudowy naszych podziemi. Temat lochu to Enclave, w fikcji: wielka wpółmarta rosiczka z dawnej hali biesiadnek, w ruinach zamku.To, od czego zaczęliśmy, zobaczysz w tej oto notce. Tam też zawarte są detale dotyczące klimatu, wyglądu i atmosfery dungeonu.…… Czytaj dalej [Wicked Ones] Zielone Trzewia Doliny – snapshoty z kampanii

[BitD] Misfortuners S2E15 – Trudne Sprawy

Raporty z kampanii gangu Misfortuners można zobaczyć: – Sesje nr 1-17 na starym blogu – Sesje od 18-stej w dal na nowym blogu. Sesję tę zdominowało to, że tuż przed nią jeden z graczy oznajmił nam, że to jego ostatnia sesja. G5 czuje się w obowiązku, aby od 15 maja reanimować lokalny klub erpegowy, a…… Czytaj dalej [BitD] Misfortuners S2E15 – Trudne Sprawy

Tradycyjne i nie-tradycyjne RPG

Istnieje pewien stary podział erpegów: Mainstream / Indie. Jakoś sobie funkcjonuje, ale od dobrych kilku lat wprowadza zamieszanie. Pierwotnie ta dwoistość dotyczyła samego sposobu wydawania produktów: poważne wydawnictwa vs self-publishing. Tak się złożyło, że etykietę „indie” kiedyś przejął ruch gier z forum The Forge. Nie oddaje to jednak całego obrazu sytuacji. Mianowicie ruch OSR z…… Czytaj dalej Tradycyjne i nie-tradycyjne RPG